Funkci sociálního pedagoga vykonává 2 dny v týdnu na škole Mgr. et Bc. Miroslav Popelák
e-mail: m.popelak@zszeleznice.cz
Konzultační hodiny: úterý 13.25 – 14.10hod. nebo po předchozí domluvě kdykoliv jindy
Mezi hlavní úkoly sociálního pedagoga patří:
• podpora vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků;
• ochrana dětí – děti zneužívané, zanedbávané, traumatizované;
• prevence obtíží v oblasti chování;
• vzdělávání pedagogů školy a zvyšování jejich povědomí v sociálních otázkách;
Standardní činnosti školního sociálního pedagoga jsou:
• úzce spolupracuje s pedagogickými pracovníky školy, je členem školského poradenského pracoviště
- spolupracuje s obcemi, zdravotnickými zařízeními, policií, soudy, státními zastupitelstvími a dalšími zainteresovanými orgány a organizacemi;
• provádí sociálně právní poradenství a sociální terapii s problémovými jedinci;
• zprostředkovává pomoc odborných poradenských a zdravotnických pracovišť a jiných odborných zařízení;
• vytváří podmínky pro navázání kontaktu a pomáhajícího vztahu s rodinami v oblasti vzdělávání, spolupráce s rodinou;
• zaměřuje se na včasné odhalení ohrožených dětí (izolace, týrání, zanedbávání, sociálně patologické jevy, kriminalita atd.);
• poskytuje pomoc rodinám, ve kterých nejsou podmínky pro domácí přípravu žáků do školy (zprostředkování přípravy na vyučování, přijímací zkoušky);
• koordinuje kariérové poradenství, spolupracuje s třídními učiteli, učiteli, vychovateli, asistenty, žáky, rodiči, úřady práce a organizacemi, které se zabývají kariérovým poradenstvím;
• spolupracuje na realizaci tematických programů zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů nebo tyto programy přímo vede;
• pomáhá při rozvoji žáků v oblasti osobnostní a sociální výchovy
- poskytuje odborné sociálně-právní poradenství v oblasti rodinných vztahů, zdravotního a psychického onemocnění či postižení, sociálně-patologických nebo kriminálních jevů;
- provádí náročné metodické a specializované kontaktní činnosti se zaměřením na jednotlivce, rodiny a skupiny osob se zvýšeným rizikem sociálního vyloučení nebo vzniku problémů v osobním a sociálním vývoji
Směrem k žákům:
- věnuje se žákům s výchovnými obtížemi a se sociálním a kulturním znevýhodněním, žákům se specifickými vzdělávacími potřebami
- výchovně pracuje se všemi žáky, posiluje efektivitu preventivního působení na žáky
- provádí přímou práci s třídními kolektivy
- provádí sociálně právní poradenství a sociální terapii
- navrhuje a spolurealizuje podpůrná opatření zaměřená na pomoc a podporu žákovi při jeho vzdělávání a společenském rozvoji
- poskytuje konzultace směrem ke vztahovým problémům žáků ve třídách a k žákům vykazujícím dlouhodobě problémové chování
Směrem k pedagogům:
- posiluje znalosti, dovednosti a sebejistotu pedagogů při předcházení výskytu rizikových jevů (syndrom vyhoření, neefektivní komunikace se žáky)
- konzultace směrem k vztahovým problémům ve třídách a k žákům vykazujícím dlouhodobě problémové chování (kázeňské prohřešky, neplnění školních povinností apod.)
- podpora při obtížné komunikaci s některými zákonnými zástupci (výchovné problémy, osobní obtíže žáka apod.)
- přímá práce s třídními kolektivy
Směrem k rodičům:
- motivuje k návaznému preventivnímu působení
- nabízí řešení konfliktních situací a poradenské činnosti, zabývání se rodinnou situací žáka (nastavení domácí přípravy do školy, začlenění dítěte do třídního kolektivu, rodinné a existenční problémy a poradenství v oblasti spolupráce s dalšími subjekty
- osobní konzultace k seznámení s výsledky šetření (např. šikany apod.)
- provádí mediaci konfliktů se žáky a rodiči